[Story] Kellis Castle




Pada 18/6/2007 aku berkesempatan untuk melawat Istana Kellis di Perak semasa dalam perjalanan untuk bertugas sebagai fasi bagi program Bengkel Troubleshooting Usahawan MARDI Perak yang diadakan di Lumut Perak. Berikut aku tepekkan beberapa fakta dan sejarah berkenaan dengan Istana Kellie ini.
Istana Kellie atau Kellie's Castle (kadang-kadang digelar Folly Kellie) ialah sebuah istana kota yang terletak di tepi jalan Simpang Pulai ke Batu Gajah, Negeri Perak.
Sejarah
Bangunan Kellie's Castle atau Kellas House telah dibina pada tahun 1910 oleh seorang peladang getah terkemuka British bernama William Kellie Smith. Bangunan tiga tingkat dibina mengikut reka bentuk sebuah istana Moghul di bandar Agra, India. Tukang-tukang binaan bangunan tersebut dibawa khas dari Madras.
Bangunan yang mempunyai 14 bilik, sebuah bilik bawah tanah dan terowong rahsia itu juga akan dilengkapkan dengan lif iaitu yang pertama di Tanah Melayu. Di tingkat kedua pula akan dibina sebuah padang tenis dengan lantai simen. Berita mengenai bangunan itu pernah disiarkan dalam akbar London Financer pada 15 September 1911. Akhbar itu menyifatkan Kellas House itu mungkin yang paling unik di seluruh Timur Jauh, baik dari segi bentuk mahupun besarnya.
Bangunan ini tidak sempat disiapkan setelah Kellie Smith meninggal dunia di Pelabuhan Lisbon, Portugal pada 11 Disember 1926. Bangunan yang dalam keadaan 'sedang dibina' adalah menjadi tarikan pengunjung ke Batu Gajah kerana keunikannya.
Tarikan Pelancong
Sebuah jambatan menyeberangi Sungai Kinta dibina untuk pelawat mudah ke Istana Kellie. Sebuah kedai makan dan kedai cenderamata dan tapak parkir kereta telah dibina Majlis Daerah Kinta Barat pada tahun 1990.
Istana Kellie sering menjadi lokasi penggambaran drama dan filem. Antaranya ialah filem Anna And The King yang dilakonkan oleh Chow Yuen Fatt.
Cara Ke Sana
Jika anda dari Kuala Lumpur melalui Lebuh raya Utara Selatan, anda perlu keluar di Plaza Tol Simpang Pulai dan menuju ke Batu Gajah atau Universiti Teknologi Petronas di Tronoh

Sumber: Wikipedia

0 Response to "[Story] Kellis Castle"