[FoodTech] Jus Minuman Pitaya (sambungan)

sambungan..


Carta alir pemprosesan jus pitaya adalah seperti berikut
Pemprosesan dimulakan dengan pemilihn buah naga. Buah naga mestilah segar dan cukup matang untuk pemprosesan. Buah yang terlalu masak atau busuk jangan digunakan kerana ini akan menambah jumlah kandungan mikroorganisma didalam hasil. Seterusnya, kulit buah naga buang dan buah dipotong menjadi empat untuk memudahkan proses pengekstrakkan kemudian.

Buah yang dipotong dimasukkan ke dalam mesin pencelur selama 5 min pada suhu antara 70-80 darjah celsius. Ini adalah penting kerana pemprosesan minuman buah-buahan memerlukan perlakuan haba untuk memusnahkan segala enzim, yis, kulat dan mikroorganisma yang terdapat di dalam atau di permukaan kulit buah-buahan. Di samping memanjang tempoh penyimpanan perlakuan haba juga dapat mengurangkan jus dari berubah warna menjadi perang semasa proses pengekstrakkan atau mendapatkan jus. Suhu perlakuan haba tidak boleh terlalu tinggi iaitu kurang dari 95 darjah Celsius untuk menjaga kandungan Vitamin dalam buah dan mengelak perubahan rasa buah.
Buah kemudian dimasukkan ke dalam mesin pengekstrak bagi mendapatkan puri buah naga. Bagi mendapatkan puri yang bersih, hasil ekstrak boleh ditapis bagi menapis biji-biji kecil buah naga (optional).

Puri seterusnya dimasukkan ke dalam mesin pembancuhan untuk proses formulasi. Di sini segala bahan bancuhan seperti gula, asid sitrik, sodium benzoate, xanthan gum, cloudy agent dan air dimasukkan sehingga larutan menjadi sebati. Penambahan asid sitrik adalah penting untuk menurun pH. Penurunan pH ini sangat penting dalam mengawal pertumbuhan kulat, yis dan mikroorganisma semasa penyimpanan. Cloudy agen (agen pengeruh) digunakan untuk menjadikan hasil yang lebih menarik.

Proses pempasturan dilakukan di dalam periuk memasak berjaket (double jacketed cooker). Proses ini dilakukan di bawah pemanasan 82-90 darjah celsius selama 15 minit sebelum dibotolkan.

Jus minuman yang telah dipasteur, terus dimasukkan ke dalam botol sehingga penuh dan ditutup dalam keadaan panas. Ini penting untuk mewujudkan ruang vakum pada bahagian atas botol tersebut apabila jus minuman menjadi sejuk. Botol yang telah ditutup dimasukkan ke dalam besen yang mengandungi air yang mengalir untuk proses penyejukan. Botol yang telah sejuk boleh dikeringkan seterusnya dilabelkan.

0 Response to "[FoodTech] Jus Minuman Pitaya (sambungan)"